Please enable Javascript
Hopp til hovedinnholdet

En ny sjanse

Bør et kriminelt rulleblad bety at du ikke får deg jobb?

Vi mener at svaret er nei. Mer enn 70 millioner amerikanere har et kriminelt rulleblad, som kan gjøre det vanskelig for dem å få seg arbeid og tjene penger. Uber er del av en voksende bevegelse av selskaper og beslutningstakere som ønsker å gi folk en ny sjanse.

VÅRT BIDRAG

Vi støtter programmer som bryter syklusen med tilbakefall

Vi støtter initiativer som hjelper til med å gi muligheter til alle som vil – og fortjener – en ny sjanse.

Uber har alltid utelatt avmerkingsboksen

Mange arbeidsgivere har en avmerkingsboks på jobbsøknadsskjemaene der jobbsøkere må merke av om de har kriminelt rulleblad. Ubers søknadsskjemaer for jobber i bedriften har ikke en slik boks. Vi oppmuntrer andre selskaper til å revidere de interne ansettelsespraksisene de har, for å redusere fordommer og sikre like muligheter på arbeidsmarkedet.

Vi har også gitt et løfte om å hjelpe

I 2016 skrev vi under på Obama-regjeringens White House Fair Chance Business Pledge, sammen med mer enn 200 selskaper fra teknologibransjen, detaljhandelen, finansnæringen samt næringsmiddelindustrien, for å bryte ned barrierene for de med kriminelt rulleblad.

Historier

Én feil bør ikke straffes på livstid. I Uber forplikter vi oss til å jobbe i lokalsamfunnene våre, for å bidra til å gi muligheter til de som trenger dem mest. Alle bør få de samme sjansene – enten det dreier seg om pålitelig skyss gjennom byen eller evnen til å betale regninger i slutten av måneden. Vi har sett med egne øyne hva muligheter kan bety for folk, og hvordan det kan forandre livene deres til det bedre.

Mor, bestemor, talsperson

Ingrid er mor og bestemor. Etter å ha blitt fengslet for en ikke-voldelig forbrytelse, ble hun innvilget tidlig løslatelse og hjelper nå tidligere straffedømte menn og kvinner i Los Angeles med en ny start. Hun kjører også med Uber.

«Det var en selvfølge at jeg ville jobbe, og siden jeg har barn, har jeg alltid noe å gjøre med dem … og jeg er trygg på at jeg kan fortsette å forsørge dem.»

En moderne gründer

Darrington jobber som eiendomsmegler og kjører med Uber. Han har gjennomført tusenvis av turer og mottar stadig høye vurderinger fra passasjerer. Det tok ham mange år å skaffe seg meglerlisens etter at han sonet en fengselsdom. Men Darrington er ikke alene. Personer over hele USA sliter etter å ha betalt gjelden sin til samfunnet for tidligere feilskjær. Studier viser at det å ha et kriminelt rulleblad, uansett forbrytelse, reduserer sannsynligheten for et jobbtilbud med 50 prosent.

"Folk bør få en sjanse til bot og bedring."

Slik støtter vi lokalsamfunn

1/3