Please enable Javascript
Hoppa till huvudinnehållet

Vägen till en andra chans

Bör en anmärkning i belastningsregistret hindra dig från att kunna arbeta?

Vi tycker att svaret på frågan är nej. Fler än 70 miljoner amerikaner finns med i belastningsregistret, vilket gör det svårt för dem att få jobb och inkomst. Uber ingår i en växande rörelse som drivs av företag och politiker som arbetar för att ge människor en andra chans.

VÅRT BIDRAG

Vi stöder initiativ som minskar återfall i brott

Vi stöder initiativ som bidrar till att skapa möjligheter för alla som vill få – och som förtjänar – en andra chans.

Uber har alltid bortsett från belastningshistorik

Många arbetsgivare kräver att sökanden redovisar sin belastningshistorik. Uber har inget sådant krav när det gäller våra anställda på företaget. Faktum är att vi uppmanar andra företag att tänka över sina interna anställningsförfaranden för att minska fördomar och se till att alla får en rättvis chans på arbetsplatsen.

Vi har lovat att hjälpa till

2016 undertecknade vi, tillsammans med fler än 200 företag i teknik-, detaljhandels-, finans- samt livsmedels- och dryckesbranscherna, Obama-administrationens Fair Chance Business Pledge som river ner hinder för tidigare dömda.

Stories

Ett misstag borde inte leda till livslång bestraffning. I de samhällen där vi är verksamma vill vi hjälpa och erbjuda nya möjligheter till människor som behöver det. Oavsett om det handlar om att få skjuts till andra sidan stan eller att kunna betala räkningarna vid månadsslutet – alla bör ha samma chans. Vi har egen erfarenhet av hur människor kan förbättra sina liv när chansen finns.

Mamma, mormor, engagerad samhällsmedborgare

Ingrid är mamma och mormor. Efter att ha dömts till fängelse för ett icke våldsrelaterat brott frigavs hon i förtid och hjälper nu tidigare fängelsedömda män och kvinnor i Los Angeles att börja om. Hon kör dessutom med Uber.

”Jag ville väldigt gärna arbeta. Eftersom jag har barn är det alltid mycket på gång … Jag känner mig trygg med att jag kan försörja dem.”

En modern entreprenör

Darrington arbetar som fastighetsmäklare och kör med Uber. Han har genomfört tusentals resor och får genomgående höga omdömen av passagerarna. Efter ett avtjänat fängelsestraff tog det många år innan han kunde få sin mäklarlicens. Darrington är inte ensam. Miljontals människor i USA kämpar för att komma på fötter efter att de sonat för tidigare misstag. Studier visar att en tidigare brottsdom, oavsett typ av brott och dess allvarlighetsgrad, halverar chansen att få ett jobb.

"Människor bör få en andra chans."

Samhällsstöd

1/3