Please enable Javascript
Doorgaan naar hoofdinhoud

De route naar een tweede kans

Zou een strafblad ertoe moeten leiden dat je niet aangenomen wordt?

We vinden dat het antwoord ‘nee’ is. Meer dan 70 miljoen Amerikanen hebben een strafblad en kunnen daardoor moeilijk aan een baan komen om de kost te verdienen. Uber maakt deel uit van een groeiend aantal bedrijven en beleidsbepalers dat eraan toegewijd is mensen een tweede kans te geven.

ONZE BIJDRAGE

Programma’s ondersteunen die de cyclus van recidivisme doorbreken

We ondersteunen initiatieven die mogelijkheden bieden voor iedereen die een tweede kans wil, en verdient.

Uber heeft dit selectievakje weggelaten

Veel werkgevers hebben een selectievakje op hun sollicitatieformulier dat potentiële medewerkers moeten aanvinken als ze een strafblad hebben. De sollicitatieformulieren van Uber hebben dat niet. Sterker nog, we moedigen andere bedrijven aan om hun interne aannamebeleid te herzien en eerlijke kansen op de werkvloer te verzekeren.

We hebben beloofd te helpen

In 2016 hebben we samen met de regering Obama en meer dan tweehonderd bedrijven uit de technische, financiële, retail- en voedselsector de White House Fair Chance Business Pledge ondertekend. Hiermee beloven we obstakels voor personen met een strafblad te elimineren.

Verhalen

Eén fout zou niet moeten leiden tot een levenslange straf. We zijn bij Uber eraan toegewijd om binnen onze community‘s mogelijkheden te bieden aan degenen die dit het hardst nodig hebben. Of het nu gaat om een betrouwbare rit richting de stad, of zonder zorgen de rekeningen te kunnen betalen aan het einde van de maand, iedereen zou dezelfde kansen moeten krijgen. We hebben met eigen ogen gezien wat mogelijkheden betekenen voor mensen en hoe ze hun leven verbeteren.

Moeder, oma, voorvechter

Ingrid is moeder en oma. Ze kreeg een gevangenisstraf voor een niet-gewelddadig vergrijp en werd vervroegd vrijgelaten. Nu zet ze zich in om ex-gedetineerden in Los Angeles de kans te geven opnieuw te beginnen. Ze rijdt ook via Uber.

“Ik vond het zo makkelijk om weer te willen werken, en gezien ik kinderen heb, heb ik altijd verantwoordelijkheden...en ik heb het vertrouwen dat ik nog steeds de kost kan verdienen.“

Een moderne ondernemer

Darrington werkt als makelaar en rijdt via Uber. Hij heeft duizenden ritten verzorgd en krijgt altijd goede beoordelingen van zijn passagiers. Het heeft hem na zijn tijd in de gevangenis jaren gekost om zijn makelaarsvergunning te krijgen. Maar Darrington is niet de enige. In de VS worstelen miljoenen mensen met dit probleem en boeten jaren na dato nog steeds voor hun fout. Onderzoeken tonen aan dat een strafblad ervoor zorgt dat je 50% minder kans hebt om een baan te krijgen.

"Geef mensen een tweede kans om zichzelf te bewijzen."

We ondersteunen community’s

1/3