Please enable Javascript
Gå til hovedindhold

Vejen til en chance til

Bør en plettet straffeattest forhindre dig i at få et job?

Nej, det mener vi ikke. Over 70 millioner amerikanere har ikke en ren straffeattest, hvilket kan gøre det svært for dem at finde et job og forsørge sig selv. Uber er en del af en voksende bevægelse af virksomheder og politikere, der forpligter sig på at give mennesker en chance til.

VORES BIDRAG

Vi støtter programmer, der får folk ud af kriminalitet

Vi støtter initiativer, der hjælper med at skabe muligheder for alle, der ønsker – og fortjener – en chance til.

Uber har altid udeladt det felt

Mange arbejdsgivere har et afkrydsningsfelt på deres ansøgningsformular, hvor de spørger, om potentielle medarbejdere har en plettet straffeattest. Det har Ubers ansøgningsformularer ikke. Faktisk opfordrer vi andre virksomheder til at gennemgå deres interne ansættelsesprocesser for at nedbryde fordomme og give alle en rimelig chance på arbejdspladsen.

Vi forpligtede os også på at hjælpe

I 2016 skrev vi under på Obama-administrationens Fair Chance Business Pledge-aftale sammen med 200 virksomheder inden for tech-, finans- og fødevarebranchen for at nedbryde barrierer for dem uden ren straffeattest.

Historier

Én fejltagelse bør ikke resultere i livslang straf. Hos Uber forpligter vi os på at arbejde lokalt for at hjælpe med at skabe muligheder for dem, der har mest brug for det. Uanset om det er pålidelige ture til den anden ende af byen eller muligheden for at betale sine regninger i slutningen af måneden, så skal alle have lige muligheder. Vi har selv set, hvad muligheder kan betyde for en person, og hvordan det kan forandre deres liv til det bedre.

Mor, bedstemor, advokat

Ingrid er mor og bedstemor. Efter at have været i fængsel for en ikke-voldelig lovovertrædelse, som hun blev løsladt fra før tid, hjælper hun nu aktivt tidligere indsatte mænd og kvinder i Los Angeles med at få en ny start på livet. Hun kører også med Uber.

"Jeg havde bare lyst til at arbejde, og fordi jeg har børn, er der altid noget at lave sammen med børnene ... og nu ved jeg, at jeg stadig kan forsørge dem."

En moderne iværksætter

Darrington arbejder som ejendomsmægler og kører med Uber. Han har kørt tusindvis af ture og får konstant høje vurderinger fra passagerer. Det tog ham mange år at få sin licens til at sælge ejendomme, efter han havde været i fængsel. Men Darrington er ikke den eneste. I hele USA er der millioner af mennesker, der kæmper, efter de har afsonet deres gæld til samfundet. Undersøgelser har vist, at hvis man er tidligere straffet, reducerer det chancerne for at få et job med 50 procent.

"Man bør give mennesker en ny chance for at vise deres værd."

Vi støtter lokalsamfund

1/3